Petr Šifta a jeho cesta k Rohloff
4.3.2008Systém a typ řazení na horském kole řeší každý kdo na něm jezdí víc než jen do práce a snaží se kolo vytáhnout v každém počasí a nejenom když je hezky. Nesčetněkrát se mi stalo, že řetěz začal střílet, cukat, navíjet se a chytat za zadní spodní vidlici. Neustálá kontrola délky řetězu, nastavování a seřizování přehazovačky, přesmykače, čištění kazety, řetězu.
No a když konečně všechno funguje, tak se dostane větev na přehazovačku a vytrhne ji z patky (já vozil vždy Sram) a můžu kupovat novou. Dal jsem si práci a spočítal jsem kolik přehazovaček jsem utrhl a dostal se k číslu sedm.
Jistou alternativou je náboj Rohloff SpeedHub 500/14, o které vím již roky. Jistě by člověk nemusel řešit výše jmenované skutečnosti. Nevýhodou vždy byla, cena, váha a také to, že nejsem velkým zastáncem alternativních – praxí neověřených metod a systémů.
Ve chvíli, kdy se v prodejně Rebel Bike objevila nabídka náboje Rohloff do 20 tisíc Kč (akční nabídka), včetně veškerého příslušenství a poradenství, tak jsem velice vážně začal zvažovat její pořízení. Po velkém rozvažování (jsem konzervativní typ člověka a navíc nerad kupuji nové věci) jsem se rozhodl si tuto nábu pořídit.
Rozhodnutí bylo racionalizováno tím, že pořízení nové kazety, řetězu, ořechu, řazení, převodníků, přesmykače, které jsem nutně, přijdou při "zahmouření oka" velmi podobně (já bych totiž pořídil nové kliky a asi bych nekoupil jenom ořech, ale celý náboj). První nevýhoda byla odstraněna a čekala mě druhá nevýhoda - váha. Výrobce garantuje cca 250 gramů nárůst (podle typu náboje) oproti sadě Shimano Deore LX.
Překvapení bylo, že moje kolo po přestavbě na řazení Rohloff, váží o 100 gramů více než dříve (11.4 kg včetně pedálů), tak si myslím, že je vyřešená druhá nevýhoda. To jsem to nijak "nehrotil", pouze jsem koupil lehké ráfky, ale šlo by jistě koupit lehčí sedlo, pláště, duše.
Byl jsem samozřejmě napnutý, co první vyjížďka. Tu jsem absolvoval hned první den, za velkého deště, v lese s krásným singletrackem - nahoru, dolů, neustálé řazení. Byl jsem úplně nadšený, vše fungovalo a řadilo jak má. Kolo se i přes mé očekávání nechovalo nijak nestabilně a to díky nárůstu váhy na zadním kole.
Z mého pohledu jedinou nevýhodou je nutné zajetí náboje a na kterou jsem byl předem upozorněný je, že náboj před "zajetím" vydává tajemné zvuky a to asi ve třech nebo čtyřech polohách. Neumím stoprocentně přeřadit z osmé na sedmou polohu. Z počátku došlo k zaseknutí, ale bylo to tím, že jsem měl nohu v záběru. Prostě je to převodovka a ta potřebuje odlehčit, protože nemá spojku.
Závěrem bych podotkl, že je z mého pohledu velmi brzo říkat, zda-li to byl nebo nebyl dobrý krok, protože další a vlastně hlavní důvod nákupu byla dlouhodobá životnost a bezúdržbovost. Tu zjistím a jistě ocením až za pár let ježdění.
autor: Petr Šifta
vedoucí rehabilitace nemocnice v Jablonci nad Nisou