V havraním hnízdě - Peloton 12/2006

21.11.2006

Peloto 12/2006Nabídka návštěvy sídla značky Rohloff se nedá odmítnout. Vidět na vlastní oči místo, kde vznikají legendární nezničitelné náboje a řetězy, se každému nepoštěstí. Proto jsme dlouhou noční cestu plně obsazeným mikrobusem do středu Německa absolvovali v dobré náladě a očekávání nepoznaného.

Naším cílem bylo město Kassel, na jehož okraji nalezneme mezi nízkými vilkami výrobní závod, který ještě svítí novotou. Však je také starý pouze dva roky, což je vidět i podle zatím rozestavěného okolí. Integrace do jedné moderní budovy je jistě přínosem, protože Rohloff dříve produkoval své "zázračné" komponenty na jiném místě v několika oddělených budovách. Všudypřítomné logo létajícího havrana se váže k příhodě, kdy se zaměstnancům podařilo odchovat havraní mládě vypadlé z hnízda v areálu původního výrobního závodu.

Přijíždíme ve chvíli, kdy u stolu spořádaně svačí necelá desítka zaměstnanců, a nás se ujímají hned dva inženýři, Carsten Geck a Marco Rauch, kteří nám nejprve ukazují díly náboje v show roomu, a pak nás provázejí halou. Čistota, pořádek a dokonalý systém na nás působí, jako kdyby se tu vyráběly nějaké drahé strategické součástky. Rohloff má dobře promyšlenou logistiku a na nové budově je to znát. Montážní hala, šatny sociální zázemí, podzemní garáže, umělé jezírko pro zjemněni celkového pohledu na stavbu.

To ale není všechno, součástí je expediční stanoviště, recepce, kanceláře v prvním patře včetně oddělení pro vývoj. V přízemí je i reklamační oddělení se servisní dílnou. Zakladatel firmy je otcem myšlenky týkající se náboje Rohloff (společnost Rohloff GmbH byla založena v roce 1986 Bernhardem a Barbarou Rohloffovými). Zároveň během tří let dokázal navrhnout a sestavit z různých průmyslových zbytků stroj na výrobu řetězů, které se vyznačují excelentní kvalitou.

Tento stroj je ve firmě jako modla, talisman a je to i malý zázrak. Rohloff se zabývá vývojem, montáží a distribucí, ne výrobou. Jednotlivé díly přijdou od německých dodavatelů a v mateřském podniku se pečlivě zkompletují. Všudypřítomná je stoprocentní kontrola a vědomí, že každý zaměstnanec je náležitě hrdý na to, co dělá. Většina z nich jsou navíc cyklisté, o čemž svědčí kupa zaparkovaných kol venku, většina s nábojem Rohloff samozřejmě.

Raritou je, že značka má do dnešního dne zatím jen dvě reklamace, které nedokázala pozitivně vyřešit. Kompletně zarezlý náboj, do kterého místo oleje nalil majitel vodu a po zimě již nevyjel. A pak náboj spečený v důsledku velkého žáru. Majitel měl v dřevené kůlně lanem zamčené kolo, zlodějům se ho nepodařilo ukradnout, tak mu kůlnu alespoň podpálili. O úspěšnosti svědčí přes 60 000 prodaných nábojů, produkce jde z 80 % do německy mluvících zemí. Švýcarsko, Německo, Rakousko. Dále pak Dánsko, Skandinávie a státy v Beneluxu.

náboje Rohloff SpeedHub 500/14 připravené na expedici

V poslední době je znatelný nárůst V USA a Kanadě. Pár nábojů šlo i do Japonska. Několik desítek jich jezdí také u nás. Strategie je taková, že firma nebude vyvíjet varianty s počtem rychlosti 3-8. Nechce a nemůže konkurovat levnějším nábojům Shimano apod., protože chce využívat přednosti 14-ti rychlostního náboje a udržet vysokou kvalitu. A proto bude vždy dělat produkty, které jsou na cely život.

Proč zrovna převodovka? Výhody klasického přehazovačkového systému (nízká váha, dobrá účinnost, rozsah převodů) dlouho převažovaly nad dlouho známými nevýhodami převodových nábojů (vysoké nároky na údržbu, nízká odolnost, vysoké opotřebení apod.), a proto náboje s vnitřním řazením nebyly vzhledem ke své nízké technické úrovni pro přehazovačkový systém vážnou konkurencí.

Nicméně doba pokročila, s ní pokročil i vývoj, a výhody nových konstrukčních řešení, jako například bezúdržbovost, dlouhá životnost, nízké provozní náklady a podobně jsou nesporné. Především proto se převodovkové systémy, zejména v posledních letech, stále více objevují na kolech různých výrobců (GT, Nicolai, Honda, Race Bike, SR Suntour apod.) Jedním z dodavatelů těchto nábojů je i německá firma Rohloff.

Náboj Rohloff Speedhub Náboj je výsledkem mnoha let bádání a vyvíjení. Jeho první představení se datuje rokem 1997, malosériová výroba byla zahájena o dva roky později. Přesvědčivé vlastnosti náboje jako vysoká spolehlivost, snadné užívání, optimální odstupňování, široký rozsah převodů, rychlé přeřazování, relativně nízká váha a vysoká účinnost vstoupily ve známost profesionálů i hobby jezdců a postupně si získávají oblibu.

Technologie převzatá z automobilového průmyslu – plně uzavřené převody pracující v olejové lázni – zaručuje dlouhou životnost za jakýchkoliv extrémních jízdních podmínek. Protože zařazený převod je aretován uvnitř samotného náboje, je jeho ovládání téměř bez údržby a seřizování. Pravidelný rozestup mezi jednotlivými převody (13.6%) dává samotnému jezdci jistotu jízdy v jeho výkonnostním optimu, široký rozsah okamžitě dostupných převodů mu pak umožňuje bezprostředně reagovat na každou jízdní situaci.

Nejde o jeden model, v nabídce najdeme rozdílné náboje Speedhub 500/14 (momentálně 54 verzí), které jsou založeny na systému modulárních částí. Nejdůležitější je vlastní 14-ti rychlostní planetová převodovka, postavená buď na hřídeli se závity pro upínací matice, nebo na ose pro rychloupínač. Všechny verze se dodávají buď s dlouhým kotvicím ramenem, nebo OEM kotvicí destičkou různých provedení. Náboj je možno dodat s víkem uzpůsobeným pro montáž kotoučové brzdy. Barevné provedení lze zvolit buď stříbrné (leštěno), červené RAL 3020 (prášková barva) nebo černé (eloxováno).

Náboje jsou k dispozici jak s vnitřním řazením a bajonetovými spojkami na lankách, tak s řazením vnějším, které je nezbytné použít v kombinaci s kotoučovou brzdou). Kolik rychlostí, tolik předností Slogan může někomu znít podbízivě, ale opravdu jde o převratnou záležitost, které k většímu rozšíření brání asi jen konzervativní přístup zákazníků. Dalo by se říct i vysoká cena, ale pokud srovnáváme se špičkovými komponenty, které náboj při montáži nahrazuje, a spočítáme si také životnost, dojdeme k zajímavým číslům.

Náboj umí nabídnout pohodlnost při každodenním používání, ať je to city bike, cestovní a turistická kola či lehokola a skládačky, všude tam najde uplatnění. Stranou nezůstává ani výkonnostní horská cyklistika, sjezd, freeride, 4X, maraton. Ověřená je také možnost použití na tandemech. Hodí se pro všechny druhy silničních, cestovních a rychlostních tandemů, kterým poskytne lehkost šlapání na úrovni přehazovačkového systému – pracovní účinnost 95 - 99 %.

Méně je někdy více a 14 účinných převodů bez vzájemného překrytí je velmi efektivní. Navíc ještě s rychlejším a jistějším řazením než u všech ostatních systémů na trhu. Kde jinde nalezneme možnost řazení o stupeň nebo několik stupňů pouze jediným pohybem se stejnými rozestupy mezi převody?

Dobře se poslouchá i možnost libovolného řazení za každé situace, i za klidu. Nejenom světoběžník potřebuje řazení poskytující tisíce kilometrů bez nároku na seřízení a údržbu. Zajímavé je si spočítat náklady na údržbu při ujetí třeba 10 tisíc kilometrů. S nábojem Rohloff Speedhub je to pouze 0,04 Kč / km, s přehazovačkou a klasickým systémem až 0.80 Kč / km.

A co třeba výhodný hmotnostní poměr: cca 120 gramů na 1 převod, 27-mi rychlostní přehazovačkový systém má cca 100 gramů na jeden efektivní převod, 7-mi rychlostní náboj cca 250 gramů. K zamyšlení stojí také extrémně vysoká pevnost zadního kola (výplet 32 paprsků, délka osy 135 mm, symetricky umístěné vysoké příruby náboje). Vhodný je k montáži na většinu bicyklů.

Cena náboje Rohloff SpeedHub 500/14 se pohybuje od 19 990,- Kč podle verze. Hmotnost od 1.7 kilogramu. Detailní informace najdete na webových stránkách výrobce www. rohloff.de. Velmi důležitou roli ve snadnosti ovládání bicyklu hraje převodový systém. Rozdíl mezi nejlehčím a nejtěžším převodem (rozsah převodů) a odstupňování hraje významnou v situacích, kdy mají být převody šité na míru (například rychlostní závody).

Odstupňování převodů určuje rovnoměrnost přechodu mezi jednotlivými stupni. Výběr z celého rozsahu převodů, jejich počet a odstupňování může omezit snadnou ovladatelnost bicyklu. Pro docílení nerušené jízdy musí být zařazení odpovídajícího převodu za každé situace (včetně klidu) maximálně lehké a intuitivní.

Leží-li rozsah převodů nad 500 % a jsou-li rovnoměrně mezi sebou odstupňovány s rozdílem menším než 15 %, mají sportovci stejně jako hobby jezdci dostatečný prostor pro změnu rychlosti v přesně takovém okamžiku, kdy to potřebují, a to bez ohledu na podmínky a aniž by změnili frekvenci šlapání.

Srovnání mezi 27-mi rychlostním systémem s přehazovačkou a vícerychlostní nábou Rohloff Speedhub 500/14 je takovýto: mezi rozsahem a počtem využitelných převodových stupňů neexistuje žádný rozdíl. Pro vícerychlostní náboj Rohloff Speedhub 500/14 hovoří optimální rozložení rychlostí a řazení s možností jediného otočení řadicího gripu, a to libovolně v klidu nebo při šlapání, což je u přehazovačkového systému nedosažitelné.

Celý rozsah převodů lze podle individuálních požadavků jezdce kombinací počtu zubů na pastorku a na převodníku jednoduše změnit do rychla nebo naopak do pomala, a to v daleko větší míře než u přehazovačkového systému.

Návštěva u Rohloff 2006

12.10.2006

(Přečteno: 5248x  |  autor: Mike Koukal  |  zdroj: http://www.peloton.cz  |  zpět )
Máte zájem publikovat pod vlastním jménem svůj článek se zkušenostmi s vícerychlostním nábojem Rohloff SpeedHub 500/14? Kontaktujte nás.

Vyhledávání


hledá články a fotogalerie

Novinky

  • 15.4.2014

    Potřebujete vyměnit opotřebený pastorek Rohloff? Jak je patrné z videa, není to nic složitého.

    více
  • 11.3.2013

    Prohlédněte si fotografie celoodpruženého kola Cannondale Scalpel s řazením Rohloff.

    více
  • 25.2.2013

    Prodáme testovací kolo Duratec Scruu 29 Rohloff GCD. Velikost 48 cm. Záruka na rám 5 let. Cena 60.900,- Kč.

    více
  • 24.2.2013

    Originální a zároveň i vyjímečné celoodpružené horské kolo Festka Hulk osazené řazením Rohloff v kombinaci s řemenem Gates Carbon Drive.

    více
  • 14.2.2013

    Rohloff CZ nově naleznete také na Facebooku. Přispívat může každý. Podělte se o své zážitky s ostatními.

    více
  • 12.2.2013

    Prohlédněte si fotografie horského kola Duratec Scroo 29 Rohloff GCD.

    více

Anketa

Máte zkušenosti s řazením Rohloff?
Celkem hlasovalo: 7293
41443149

Fotogalerie

počet fotografií: 1145
Samorost 29 GCD Rohloff
celá fotogalerie

Novinky e-mailem

Zaregistrujte se pro zasílání novinek.




rss 2.0

Ikonka pro Váš web

Měření návštěvnosti

TOPlist
© 2022 Rohloff.cz  |  Správa webu: Rebel Bike  |  Design: CykloDres.cz Mapa stránek  |  Kontakty  |  www.Rohloff.de