Heavy Tools s nábojem Rohloff
21.11.2008V roce 1994 jsem se rozhodl, že si pořídím horské kolo. Dlouho jsem obcházel cykloprodejny, ale nebyl jsem schopen vybrat si to jedno kolo. Vždy se na kole, které by se mně docela líbilo, našlo cosi, s čím jsem nebyl spokojen. Až v cykloprodejně Roberta Štěrby v Sezimově 10, Praha 4 jsem uviděl Heavy Tools HT Comp a bylo jasné, že tohle je to kolo.
Kolo stálo sice o cca 10 tisíc víc než bylo původně vyčleněno z rodinného rozpočtu, ale to se nějak zvládlo a vždycky jsem si pak pochvaloval, že jsem sice vydal 24.900,- Kč, ale kolo bylo kvalitní s dlouhou perspektivou užití. Rám ocelový Cr-Mo, vidlice pevná ocelová Cr-Mo, přehazovačka Shimano Deore XT (8 rychlostí), přesmykač Shimano Deore LX, váha 11.2 kg.
Za 14 sezón používání jsem postupně vyměnil přední náboj (původně Shimano STX – velice nekvalitní, nový náboj Campagnolo - výborná), 2x zadní kazetu, 1x přední ozubené talíře, 2x pedály, 1x lanka brzd a řazení a samozřejmě několikrát řetěz a 2x brzdové špalky. Původní špalky Shimano byly velice nekvalitní a za dva roky hodně poničily brzdné plochy ráfků kol, protože přímo přitahovaly kamínky, které ráfky kol "frézovaly". Nahradil jsem je potom špalíky firmy Cool Stop a s těmi jsem byl naprosto spokojen.
Poslední změnou byla náhrada původního představce novým, který mně umožnil vzpřímenější posaz a tedy i rozhlížení po krajině a odstranil bolest zad při delších jízdách. Na tomto kole jsem jezdil turisticky - silnice, lesní a polní cesty, tedy žádné terénní krkolomné jízdy. Do výměny řazení v říjnu roku 2007 jsem na kole Heavy Tools HT Comp najel 28 000 km.
V roce 2007 jsem se již připravoval na odchod do důchodu. Uvažoval jsem o koupi nového kola nebo rekonstrukci starého. Ráfky Heavy Tools HT Comp již byly značně "probržděné". Již několik let jsem v denně nošeném batůžku měl kopii informace pana Ivo Hrubíška z cykločasopisu o 14-ti rychlostním náboji firmy Rohloff. Byl to sen mít ho na svém kole.
V roce 2006 jsem na Šumavě na Modravě viděl německého cyklistu na kole Cannondale vybaveném tímto nábojem a od té chvíle můj zájem o tento náboj ještě zesílil. Nakonec jsem se přes internet dostal k firmě PEDALSPORT s.r.o. a k panu Petrovi Kubovi a v říjnu 2007 již bylo kolo rekonstruované. Nová jsou pouze obě kola s pohonem, původní zůstaly kliky (firma PEDALSPORT s.r.o. pouze odfrézovala nyní již nepotřebné nálitky pro malý převodník), středová osa a i rychloupínáky obou kol.
Přestavba kola stála cca 28.000,- Kč. Kolo přestavbou "ztěžklo" o cca 400 gramů, což je nepříjemné, ale zvýšení váhy je vynahrazeno mnoha jinými výhodami. Přestože v materiálech firmy Rohloff jsou výhody uvedeny, zmíním se o nich i zde. Nejúžasnější je nenáročnost pohonu na údržbu.
Řetěz mažu velice zřídka, po 500 kilometrech je zvuk řetězu naprosto stejný jako po namazání, tedy řetěz není prakticky slyšet. Je radost kolo čistit, protože vše je jednoduché a snadno přístupné. Řetěz "nemlátí" do zadní spodní vidlice, takže její chránič není zaolejovaný. Přehazování jde vždy spolehlivě, není třeba přemýšlet o kombinaci zařazeného stupně přehazovačky a přesmykače, není třeba servisní seřizování. Přeřazovat lze i v klidu (jaká je to radost na křižovatce zařadit zcela snadno vhodný stupeň) a přeřadit lze za jízdy i třeba o 5 stupňů.
Velkou výhodou je symetrický výplet zadního kola a tedy stejné síly v paprscích levé a pravé strany (síly v paprscích na straně kazety u normálního řazení jsou větší) a i paprsky na straně pohonu lze snadno vyměnit - není zde kazeta, která by tomu bránila. Životnost řetězu je daleko větší, protože nedochází k jeho páčení při posunech po kolečkách kazety a tácech přesmykače při řazení.
Nevýhodou je, že je náboj dost hlučný. U těžkých převodů 14 (nejtěžší) až 8 je při šlapání náboj zcela tichý, při jízdě bez šlapání je slyšet "cvrček", který je hlasitější než "cvrček" běžné přehazovačky. Na větší hlasitost jsem si ale zvykl velice rychle. U převodů 7 až 1 (nejlehčí) při šlapání je náboj velice hlučný - "hučí" - je slyšet hluk rychle se točících vnitřních koleček náboje. Nejsilnější je hluk u převodu 7, k převodu 1 se pak snižuje. "Cvrček" u převodů 7 až 1 je velice tichý. Proto u dlouhých sjezdů, ve kterých vím, že nebudu přišlapávat, zařazuji převod 7 a jedu pak dolů velice potichu.
Zkušenosti z provozu náboje Rohloff
Když jsem přemýšlel o vybavení kola nábojem Rohloff, dost těžko jsem se rozhodoval a dostával se k informacím o tom, jak se například změní váha kola a jaké bude kolo v provozu. U firmy PEDALSPORT s.r.o. jsem sice absolvoval jízdu na zkušebním kole s nábojem Rohloff, ale na to kolo jsem nebyl zvyklý a tak pocity byly rozpačité. Nakonec jsem se rozhodl, že si náboj Rohloff pořídím, ale moc jistý jsem si nebyl.
Původně jsem myslel, že o svých zkušenostech napíšu co nejdříve nějakou informaci do tisku, ale dobře, že jsem s tím počkal, protože by zřejmě byly moje závěry předčasné a neobjektivní. Dnes již jsem na rekonstruovaném kole Heavy Tools HT Comp najel 7 500 km (jsem již v důchodu a mám na to čas) a spokojenost je stále větší. Zpočátku se mně zdálo, že náboj Rohloff má velké odpory a že bude brzdit. Byl to spíš pocit, protože při jízdě ve skupině například z kopce bez šlapání kolo nijak nezaostává za ostatními.
Největší "problém" jsem měl při řazení z těžkých převodů na převod 7, kdy se náboj "rozhučí" (vysvětlení viz výše). Zpočátku jsem měl dojem, že se v tom okamžiku zvýší odpor náboje a že se vlastně šlapání přeřazením z osmého na sedmý převod nezlehčí. Časem jsem si ověřil, že je to problém mé psychiky a že když vedle mne "řve" předjíždějící náklaďák a neslyším hukot náboje, je vše normální a v naprostém pořádku.
Musel jsem si ale zvyknout a raději přeřazuji z osmého hned na šestý převod, pak ihned cítím výrazné zlehčení šlapání. Na kole Heavy Tools HT Comp s nábojem Rohloff jezdím i hodně dlouhé denní trasy (přes 200 km ale i přes 300 km) a vždy zcela bez starostí o techniku. Po 5 000 km mě ve firmě PEDALSPORT s.r.o. vyměnili olej v náboji a jinak stačí jenom šlapat. K řazení mám pouze jedinou výhradu a to že na otočné rukojeti řazení jsou čísla převodů označena černými čísly 1 až 14, která nejsou za jízdy čitelná.
Označil jsem si převody 1, 8 a 14 bílými samolepkami, což pro informaci o zařazeném převodu úplně stačí. Na fotografii je vidět, jak po 14-ti sezonách a 28 000 kilometrech vzorně vydrželo označení převodů na rukojetích Sram Grip Shift kola před rekonstrukcí. Na podobném označení by firma Rohloff měla zapracovat.