Gates Carbon Drive - recenze z Chile
26.1.2011Zdravím vás z Punta Arenas - jižní Chile, pár set kilometrů od cílové destinace Ushuaia. Před čtyřmi měsíci jsem se stal účastníkem Andes Trail 2010 - jednoho z nejtěžších etapových závodů na světě, měřících neuvěřitelných 11 000 kilometů. Závod začíná v Quitu v Ekvádoru a končí v Argentině ve městě Ushuaia. Vede napříč pohořím And většinou po nezpevněných cestách. K dnešnímu dni mám za sebou 140 000 výškových metrů.
K přípravě na takový závod samozřejmě patří výběr kvalitní výbavy. Prioritami jsou spolehlivost a snadná údržba jednotlivých komponentů. Při mém posledním etapovém závodě mezi Paříží a Pekingem mě unavovalo neustálé mazání, čištění a seřizování převodů. A proto jsem po tomto závodě kontaktoval společnost Simpel.ch a po krátké konzultaci jsem připustil myšlenku, že správný přístup ke kolu je nevozit na něm "zbytečné vestavěné starosti". Tak jsem si vybral model Frischluft Tour s nábojem Rohloff SpeedHub 500/14 a řemenovým převodem Gates Carbon Drive.
Před samotným závodem Andes Trail 2010 jsem své nové kolo řádně otestoval 7 000 kilometry. Z toho 550 kilometrů mimo jiné účastí na non-stop závodě Store Styrkeproven vedoucím z Osla do Trondheimu. I přesto, že jsem závod absolvoval v deštivém i mrazivém počasí, nenastal žádný technický problém.
Na startu v Quitu jsem se setkal s tvrdou kritikou od některých závodníků, kteří nevěřili, že řemenový převod závod vydrží. Nejenže jsem se na svém kole po dobu závodu nevěnoval žádné opravě s výjimkou poškozené osy pedálu, ale také jsem se přesvědčil o tom, že prakticky není potřeba žádná větší údržba, a to i přes to, že naše kola byla v průběhu závodu vystavena extrémní zátěži v podobě výmolů, terénních nerovností a odlétajích kamenů.
Až po 6 000 kilometrech jsem vyměnil olej v náboji Rohloff a další údržba převodů nebyla potřeba. Zatímco ostatní účastníci závodu čistili, opravovali a měnili jednotlivé komponenty svých kol, já jsem mohl odpočívat nebo využít čas k návštěvě zajímavých míst, mluvit s domorodci, fotografovat, odpovídat na e-maily, zkrátka věnovat se sobě a ne svému kolu.
Rohloff dokázal, že je lepší i než ty nejsofistikovanější přehazovačky, zvláště při technických pasážích v hlubokém písku a štěrku, nebo při silných nárazech větru. Když jsem potřeboval rychle zařadit, Rohloff nikdy nezklamal. Řemen stále vypadá jako nový, přestože byl neustále atakovaný sněhem, blátem, deštěm, solí, ostrým štěrkem a podobně. Čím víc se blíží konec závodu, tím jsou kola ostatních závodníků hlučnější a zdají se být opotřebovaná. Mé kolo je však stále tiché jako na začátku závodu.
Také bych se chtěl zmínit o svých mechanických kotoučových brzdách Avid. Nemám s nimi žádný problém a jsou stále původní. Naopak soupeři s hydraulickými brzdami velmi často řeší technické komplikace a věnují se jejich údržbě. Frischluft Tour v kombinaci s nábojem Rohloff a Gates Carbon Drive mě příjemně překvapil. Díky němu mi závod připadá daleko snadnější. Věřím tomu, že řemen, se kterým jsem do dnešního dne najel 18 000 kilometrů, se mnou podnikne i další transkontinentální cestu. Jsem si naprosto jistý, že stejnou vzdálenost ještě vydrží.
překlad: Dana Eršilová