Jan Tryzna na kole s nábojem Rohloff
8.2.2013Již nějakou dobu si pohrávám s myšlenkou, že moje další kolo by mohla být "děvětadvacítka", tak jsem využil možnosti se na takovém kole svézt. Dosud jezdím a ještě asi nějakou chvíli budu jezdit na klasickém biku s 26-ti palcovými koly, předním odpružením a pevnou zadní stavbou, osazeným komponentami Sram 7.0.
Tato sestava se mi osvědčuje již bezmála deset let. Protože jsem nikdy nevěnoval moc pozornosti vytahanému řetězu, tak jsem vždy měnil většinu komponent pohonu (řetěz, převodníky a pastorek). Sem tam došlo i k ulomení přehazovačky vlivem šikovně nabrané větve do zadního kola. Z tohoto pohledu mě Norco Judan Belt 29 Rohloff zaujalo na první pohled.
Řemen namísto řetězu bez žádné napínací kladky. Pouze přední a zadní řemenice s vizáží "singlespeedu". V zadním kole je však ukryt 14-ti rychlostní náboj německého výrobce Rohloff. Případné vytahání řemenu z uhlíkových vláken se hravě vyřeší posunutím zadního kola v zadní stavbě pomocí dorazů a jede se dál.
Rám je vyrobený z oceli (Cr-Mo Reynolds 525) s pevnou zadní stavbou a je doplněn odpruženou vidlicí RockShox Recon Gold TK se zdvihem 100 mm. O brždění se starají hydraulické kotoučové brzdy Avid Elixir. Mazání řetězu odpadá a kolo opravdu stačí čas od času pouze ostříkat vodou a je připraveno na další vyjížďku.
Na tomto biku jsem ujel něco okolo 150 kilometrů v různém terénu od asfaltových cest, přes zpevněné šotolinové až po techničtější "singltrekové" stezky. S ohledem na to, co jsem si o devětadvacítkách přečetl, tak jsem očekával, že bude v těžším terénu o něco neohrabanější a při rozjezdech bude náročnější větší kola roztočit. Nakonec jsem byl mile překvapen.
Při jízdě v terénu kolo lépe drží stopu, skutečně snáze překonává terénní nerovnosti a je tak možné si dovolit i o něco odvážnější jízdu. Ve zvlněném terénu singltrekových stezek nebylo potřeba, díky větší setrvačnosti 29-ti palcových kol, tolik šlapat do pedálů.
Jízda se tím pádem jevila o něco plynulejší v porovnání s 26-ti palcovým kolem. Při rozjezdech z malých rychlostí bylo z počátku nutné vynaložit o něco větší úsilí, ale postupem času jsem si zvykl v těchto situacích zařadit lehčí převody. Větší setrvačnost je znát i mimo terén. Po asfaltových a zpevněných cestách kolo o něco lépe odjíždí a i udržení rychlosti stojí méně sil.
Náboj Rohloff je podle mě dobře zpřevodovaný a rozsah převodů víceméně pokrývá rozsah běžného řazení. Je však nutné si zvyknout na, svým způsobem, specifické řazení, kdy není možné řadit v plném záběru, což však z mého pohledu vyvažuje minimální potřeba údržby a hlavně pak životnost celého pohonu.
Použití řemenu namísto řetězu, kromě toho, že nepotřebuje téměř žádnou péči až na občasnou kontrolu napnutí, udělá z kola opravdového „tichošlápka“ i v bahnitém terénu. Jediné co vydávalo nějaký zvuk, bylo horních sedm převodů více rychlostního náboje. I toto by mělo podle jezdců, kteří mají s tímto řazením několikaleté zkušenosti, po zajetí náboje odeznít.
Celkově bych poježdění na Norcu hodnotil pozitivně a zejména v terénu jako pohodlnější než na šestadvacítce. Tato zkušenost mě přesvědčila o tom, že až se budu poohlížet po novém kole, tak to určitě bude devětadvacítka. Volba technologie pohonu kola je do jisté míry otázkou vkusu a zažitých standardů a v neposlední řadě i finančních prostředků.
Nicméně k použitému sestavení bych rád postupem času dopracoval. Potřeba pouze minimální údržby je jistě příjemná skutečnost, ale něco stojí. Osobní vyzkoušení mohu jen doporučit.