Jan Kopka na kole s nábojem Rohloff
13.10.2006
Jelikož jsem jezdil už na všem možném co se v posledních 25 letech vyskytlo v cyklistice, od silničních kol přes různé „výstřelky“, MTB 29" i sněžná kola, domluvili jsme se s Petrem Kubou, zástupcem společnosti Park Tools a dovozcem řadících nábojů Rohloff SpeedHub 500/14 na jejich otestování a zhodnocení.
Při přistoupení ke kolu vás jako první zaujme zádní náboj podobný bubnové brzdě z "fichtlu" (Jawa 50). Není to bubnová brzda ale převodovka skrytá uvnitř náboje. Díky „převodovce“ uvnitř náboje je přítomnost přehazovačky, vícekolečka (kazety), přesmykače i převodníků na kolu zbytečná. Absence těchto technických a u vyšších řad i ladně a dynamicky vyhlížejících komponentů včetně klasické zadního náboje a bez kterých si horské kolo jen těžko představuji, působí pro bikerovo oko rušivě. Musím ale přiznat, že tento stav je jen přechodný a způsobený nezvyklostí. Sám z vlastní zkušenosti vím, že každá větší technická a designová změna zpočátku působila většinou "divně" a vyvolávala smíšené pocity. Po čase si třeba už neumíme kolo bez nich představit. Podobně to probíhalo i nyní, po pár dnech ježdění mi kolo už nezvykle vůbec nepřipadalo na rozdíl od ostatních bikerů, které jsem potkával.
Přestože jsem byl předem upozorněn, že řazení potřebuje citlivější zacházení, žádný velký rozdíl ve srovnání s běžnou přehazovačkou jsem necítil, je jen potřeba, aby při přeřazení jste na desetinku vteřiny povolili ve šlapání, což by mělo být normální i u "běžného" řazení. Nějaký rozdíl přeci jenom je, u Rohloffu dojde k přeřazení ihned po impulzu a ne až s prodlevou tak, jak u "klasického" systému. Náboj má čtrnáct převodů, jejichž rozsah i odstupňování odpovídá běžným funkčním převodům na devítikole (12-34) a trojpřevodníku (24-32-44). K náboji je dodávám 14-ti polohový gripshift a není nejmenší problém si na něj zvyknout. Vše obstarává pravá ruku, levá je v tomto směru úplně bez práce. Řadící grip lze použít i pro řazení levou rukou, lze si dokonce vybrat, zda chcete na těžší převody řadit otáčením gripu k sobě nebo od sebe.
Velký rozdíl jsem cítil, při změně o více stupňů najednou. Při stání (zastavení) tam budete mít "připravený" takový převod, na jaký si otočíte rukojeť aniž byste se dotkli pedálů. Za jízdy vám Rohloff náboj dovolí změnit převod třeba z nejlehčího na nejtěžší nebo obráceně bez jediného protočení pedálů a prodlevy, což vám v některých technických pasážích ušetří čas oproti běžnému způsobu, kdy musíte protočit lehce i několikrát, než se řetěz dostane na zvolený velmi odlišný převod. Na druhou stranu, když už "lezete" krokem do "krpálu", přehazovačka vám většinou dovolí zařadit v případě potřeby lehčí převod i "natvrdo" v tahu, což si u Rohloff náboje nemůžete dovolit, náboj nepřeřadí. Musíte opět na chvilku povolit v tahu. Je to ale jen otázka zvyku a návyku, nestalo se mi, že bych někde kvůli nepřeřazení v prudkém kopci musel zastavit. Rohloff náboj prostě potřebuje desetinové "vyvěšení" nohou, aby přeřadila. Přehazovačka vám tedy dovolí zařadit i tvrději, ale potřebuje k tomu vždy víc času závisející na počtu převodů o který měníte.
Další úskalí, které vás obecně může potkat u "klasického" řazení, je nachytání bahna, mokré trávy nebo obilí do přehazovačky a vícekola, a následné střílení převodů. Abyste mohli pokračovat, musíte často zastavit a odstranit nečistoty. Tohle se vám u Rohloff náboje nestane. Díky jednomu pevnému pastorku vzadu a jednomu převodníku vpředu se vám bláto a traviny nemaj kam nachytat. Můžete dokonce chytit i klacek do zadního kola, zvláště při sjezdu, v tu chvíli máte velkou šanci namotat přehazovačku. U Rohloffu nehrozí žádné poškození a komplikace. Další problém, který se občas objeví je přetržení řetězu. Nejčastěji je důvodem křížení řetězu, kterému se u vícekoleček nevyhnete, a tím vytahování nýtů a následné roznýtování. U Rohloffu je díky jednomu převodu dosaženo ideální řetězové linky, tudíž zatížení řetězu v jiném než přímém směru nehrozí, šance "přetržení" je tedy minimální. Opotřebení řetězu a převodu se u Rohloffu ze stejného důvodu také výrazně snižuje, není nutno používat řetězy pro devítikolečko, tím se životnost podstatně prodlužuje. Při výměně řetězu na "klasice" je někdy potřeba měnit i vícekolečko (kazetu), což u Rohloffu opět odpadá. Přesto při nadměrném "sjetí" pastorku ho lze našroubovat na náboj opačně, protože je symetrický a opět používat jako nový.
(Přečteno: 6405x | autor: Jan Kopka | zdroj: http://www.jankopka.cz | zpět
)