Jirkova Lufinka a jeho cesta k Rohloff

14.8.2008

Nové kolo jsem si pořídil v srpnu roku 2004.  Osazení kola bylo Shimano Deore XT (27 rychlostí), V-Brake Shimano Deore LX, vzduchová vidlice Suntour XC-PRO-SL. Postupem času jsem na něm provedl určité úpravy.

Horské kolo Acstar s nábojem Rohloff SpeedHub 500/14 CC

Prasklý rám (na sedlové trubce) jsem musel nahradit novým. Volba padla na ekonomický rám Acstar. Vidlici Suntour XC-PRO-SL jsem si nechal upravit společností Tuning Test (Milan Slanec) s vynikajícím výsledkem.

Do konce roku 2006 jsem na kole najel přibližně 10 000 kilometrů. Spotřeba řetězů byla  6 kusů v cenových relacích od 400,- Kč do 700,- Kč za kus. Přitom je třeba konstatovat, že tomu neodpovídají kilometry na nich najeté - neplatí pravidlo: čím dražší, tím lepší. V té době bylo potřeba vyměnit také kazetu.

V roce 2007 při najetých přibližně 12 500 kilometrů jsem při sjezdu ze Smrku ohnul velký převodník. Po jeho výměně se prodloužila životnost řetězů - nestihl se tak rachle vytahat. Také jsem zkusil záměnu řetězu před jeho vytaháním, kdy jsem měnil 3 řetězy po přibližně 400 kilometech. Řetěz vydržel víc, "odnesla" to však kazeta, která toho tolik nevydržela.

Horské kolo Acstar s nábojem Rohloff SpeedHub 500/14 CC

Na 16 500 kilometrech jsem vyměnil kazetu. Při problémech s řazením jsem si nechal vyměnit řadící lanka a bowdeny. Při celkovém ujetí přibližně 18 000 km jsem si v Rebel Biku vypůjčil testovací kolo Axman C1 s řazením Rohloff . Informace o tomto řazení jsem měl již daleko dřív, ale je to potřeba zkusit i v praxi. To mě přesvědčilo na přechod na řazení Rohloff. Investice je to poměrně velká, ale pohodlí při řazení převážilo.

Provozní náklady "přehazovačkového" řazení

Najeté kilometry:

 

18 000 km

Opotřebované řetězy:

13 kusů

6.500,- Kč

Opotřebované kazety: 

3 kusy

2.800,- Kč

Opotřebované převodníky:

3 kusy

1.700,- Kč

Lanka a bowdeny:

2 sady

600,- Kč

Přehazovačka, přesmykač:

1 kus

1.700,- Kč

Servisní práce:

6 hodin

1.800,- Kč

Náklady na 1 kilometr:

 

 0.84 Kč

Celkové náklady na převody po ujetí 18 000 kilometrů činí přibližně 15.120,- Kč (18 000 km x 0.84 Kč).

Provozní náklady řazení Rohloff

Najeté kilometry:

 

10 000 km

Opotřebované řetězy:

2 kusy

500,- Kč

Opotřebované pastoreky: 

1 kus

750,- Kč

Opotřebované převodníky:

1 kus

500,- Kč

Lanka a bowdeny:

2 sady

600,- Kč

Výměna oleje:

2 kusy

600,- Kč

Servisní práce:

2 hodiny

600,- Kč

Náklady na 1 kilometr:  

0.35 Kč 

Za úvahu jistě stojí fakt, že kdybych oněch 18 000 kilometrů ujel s nábojem Rohloff, náklady na převody by byly 6.300,- Kč, tedy o 8.820,- Kč méně než s "klasickým" přehazovačkovým řazením.

Sám jsem zvědavý, jak se vyplní mé předpoklady o snížení nákladů na kilometr. Nutno dodat, že předpokádám vyšší životnost náboje Rohloff SpeedHub 500/14 a pak by se pravděpodobně musela do nákladů na klasickou variantu napočítat další přehazovačka. Předpokládám, že bych to na konci sezony musel udělat, proto jsem to do výpočtu předběžně započítal.

Přestavbu jsem si nechal dělat v poměrně nevhodnou dobu. "Ustal" jsem si na písku v jedné zatáčce na silnici a měl jsem 14 dní do odjezdu na zájezd do Corbieres. Silniční lišej nebyl tak na závadu jako naražené rameno. Bylo to tedy poměrně "nadoraz".

Dovolená s kolem Acstar s nábojem Rohloff SpeedHub 500/14 CC

Na letošní dovolené kolo (náboj Rohloff) obstálo a do současné doby jsem na něm najel odhadem 1 000 kilometrů.

Moje první postřehy

  • jednoduché řazení
  • nemusí se myslet na podřazení při zastavení (řadí se i v klidu)
  • není nutné seřizování "převody"

 

Samozřejmě jako se vším objevily se i některé "vady na kráse". Některé převody jsou o něco hlučnější. Jedná se především o 7  dolních převodů.

Také musím dořešit způsob napínání řetězu. Do varianty s napínákem řetězu Rohloff v místě klasické přehazky jsem nechtěl jít a řešil jsem napnutí řetězu napínákem Shaman Racing Enduro. Tato varianta trochu zklamala, když jsem ztratil z napínáku rolničku. Nyní dávám dohromady napínání pomocí rolničky z přehazovačky. Na výsledek jsem sám zvědavý.

Horské kolo Acstar s nábojem Rohloff SpeedHub 500/14 CC

Další postřehy z provozu po zkušenostech postupně sdělím. Rád bych také získal zkušenosti od dalších uživatelů řazení Rohloff.

Acstar Rohloff

8.7.2008

(Přečteno: 5709x  |  autor: Jiří Lufinka  |  zdroj: archiv Rohloff  |  zpět )